Nerwowo sprawdzasz skrzynkę pocztową co dziesięć minut, gdy tylko wyślesz maila do przełożonego? Pocą Ci się ręce na samą myśl, że będziesz rozmawiać z trudnym klientem? Nie jesteś w stanie normalnie wypocząć, bo przejmujesz się tym, że po weekendzie znowu musisz rano wstać do pracy? To znaczy, że „stres Cię zjada” i czas coś z tym zrobić, zanim nerwy Cię wykończą. Wiele osób, znajduje złą odpowiedź na pytanie, jak sobie radzić ze stresem w pracy, sięgając po leki uspokajające, alkohol albo lekkie narkotyki. Niestety to prosta droga do uzależnienia. Nowe badania sugerują, że nie tyle same substancje są uzależniające, co ich połączenie z poczuciem ulgi w nieprzyjemnej sytuacji. Szukanie ucieczki od stresu to niestety dobry przykład takiego mechanizmu.

Na szczęście są lepsze sposoby niż chemia i nielegalne zioła. Wypróbuj metody przedstawione poniżej.

Znajdź źródło strachu i przyznaj się do niego

Praca Cię stresuje? To nic przyjemnego, ale z pewnością nie każdy element w Twoim miejscu zatrudnienia wzbudza w Tobie nieprzyjemne emocje. Aby poradzić sobie ze stresem w pracy najpierw musisz określić, czego dokładnie się boisz. Jest to o tyle trudne zadanie, że prawdopodobnie sam przed sobą wstydzisz się przyznać do tego, iż źródłem lęku jest np. krytyka ze strony przełożonej albo agresywny klient. Najczęściej panowie mają problem z zaakceptowaniem własnych lęków – w końcu strach nie pasuje stereotypowego obrazu męskości. Niestety tłumione lęki mają tendencję do powracania ze zdwojoną siłą i mogą się przerodzić w poważne zaburzenia. Zauważysz, że już samo określenie źródła lęku pozwoli Ci na zredukowanie strachu.

Zaakceptuj swój stres. Każdy się czegoś boi! Jeżeli będziesz się wypierać strachu, będzie on jeszcze większy. Gdy go określisz i zaakceptujesz, będziesz mógł zacząć nad nim pracować.

Pamiętaj, że potrzebujesz relaksu

Stres sprawia, że trudno się zrelaksować i czasem taka sytuacja jest korzystna. Gdy czujesz silną motywację (nawet negatywną) do działania, możesz osiągnąć dobre rezultaty. Przydaje się to wtedy, gdy musisz nauczyć się na stresujący egzamin albo wykonać ważne zlecenie na ścisły deadline. Jednak brak relaksu nie może być permanentny.

Wobec tego jak poradzić sobie ze stresem? Spróbuj zaplanować czas na relaks i konsekwentnie trzymaj się tego planu. Pozwól sobie na odpoczynek każdego wieczora po pracy. Unikaj w tym czasie innych źródeł stresu. Spędzaj czas tak jak lubisz, w gronie znajomych lub samotnie. Oglądaj filmy, słuchaj muzyki i… idź długi spacer.

Więcej się ruszaj

W ten sposób docieramy do kolejnego ważnego punktu, a więc aktywności fizycznej. Bieganie, rower czy wspomniany spacer to znakomite odpowiedzi na pytanie o to, jak radzić sobie ze stresem w pracy. Sport pomaga na dwa sposoby: po pierwsze, rozładowujesz negatywną energię; po drugie, działają pozytywne hormony. Długotrwały wysiłek sprawia, że Twój mózg uwalnia endorfiny, które są jak naturalny narkotyk. Wcześniej wspomnieliśmy wprawdzie, żeby unikać „dragów”, ale chyba przyznasz, że uzależnienie od 30 minutowego biegu kilka razy w tygodniu na pewno nie wyjdzie Ci na złe.

Dodajmy, że lepiej w redukowaniu stresu sprawdza się trening typu cardio niż trening siłowy.

Uważaj na to co jesz

Bardzo duże znaczenie dla samopoczucia w pracy może mieć też dieta. Przede wszystkim powinieneś zwrócić uwagę na kawę! Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że kofeina ma nie tylko działanie pobudzające, ale również wzmaga poczucie lęku. Jeżeli męczy Cię wysoki poziom stresu, spróbuj odpuścić sobie na jakiś czas picie kawy oraz mocnej herbaty.

Nie uciekaj przed nieuniknionym

Złym nawykiem wielu osób w stresie jest odkładanie zadań na później. To naturalna reakcja – chcemy odsunąć od siebie nieprzyjemne doświadczenie, jak pies uciekający przed swoim panem, aby nie dostać klapsa za poszarpanie firanek. Niestety, taki „klaps” jest zazwyczaj nieunikniony w sprawach zawodowych. Mowa oczywiście nie o tym, że spotka Cię kara, ale o tym, że i tak będziesz musiał wykonać zadanie, które od siebie odsuwasz.

Aby pozbyć się stresu w pracy najlepiej skończyć z odkładaniem spraw na później. Takie podejście sprawia, że obowiązki się piętrzą, czasu zostaje coraz mniej, a w konsekwencji stres jest coraz większy. Spróbuj działać zawsze w sposób systematyczny i zorganizowany, a najbardziej stresujące zadania wykonuj w takim samym trybie, jak każde inne zlecenie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here