Poruszanie się po drodze bez ważnego OC jest niezgodne z prawem, a do tego bardzo ryzykowne. W razie wypadku, właściciel nieubezpieczonego auta naraża się na ogromne straty finansowe. A co zrobić, jeśli pojazd nie jest używany i stoi cały rok w garażu? Czy trzeba płacić OC za nieużywany samochód?

Odpowiedź na to pytanie rozczarowuje kierowców: tak, składkę ubezpieczeniową trzeba płacić za każde zarejestrowane auto. Niezależnie od tego, czy jest ono używane czy nie.

Dlaczego trzeba płacić OC za nieużywane auto?

Celem ustawy zobowiązującej właściciela auta do wykupienia polisy OC jest ochrona osoby poszkodowanej w ramach ewentualnego wypadku. Wydawałoby się, że samochód, który stoi w garażu nie może wyrządzić żadnej szkody. Ustawodawca jest jednak innego zdania. Teoretycznie możliwych jest kilka sytuacji, w których nawet nieużywane auto jest powodem uszkodzenia mienia lub ciała.

Dlaczego trzeba płacić OC za nieużywany samochód? Między innymi dlatego, że auta nieużywane, tak naprawdę często bywają używane sporadycznie. Na przykład wtedy, gdy trzeba zrobić miejsce w garażu i przeparkować samochód lub w sytuacjach nagłych, gdy okaże się np. że trzeba pojechać do szpitala z chorym członkiem rodziny. Niejednokrotnie też właściciele aut uruchamiają je raz na jakiś czas, by maszyna mogła się trochę rozruszać – zbyt długi okres bezczynności nie jest dobry dla auta.

To nie jedyne sytuacje przytaczane przez urzędników i ubezpieczycieli. OC za nieużywane auto może się przydać też wtedy, gdy samochód zostanie ukradziony, złodziej doprowadzi do kolizji i nie będzie wiadomo, kto był sprawcą wypadku. Odpowiedzialność będzie spoczywać na właścicieli samochodu.

Jest mało prawdopodobne, że dojdzie do kolizji w wyniku wyżej wymienionych sytuacji. Niemniej, właśnie taki jest cel objęcia obowiązkiem OC również samochodów nieużywanych.

W nieco innej sytuacji są jedynie właściciele aut zabytkowych. W tym wypadku możliwa jest jedynie czasowe ubezpieczenie pojazdu, np. na 2 miesiące. W pozostałym okresie wykupowanie ubezpieczenia nie jest konieczne.

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

Być może słyszałeś o możliwości czasowego wycofania samochodu z ruchu. Polskie prawo faktycznie przewiduje taką możliwość, niestety ograniczenia są dość duże. Po pierwsze, dotyczy to pojazdów ciężarowych i przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony, a także autobusów, ciągników samochodowych i pojazdów specjalnych. Jak widać, standardowe auto osobowe nie mieści się w żadnej z tych kategorii.

Po drugie, czasowe wycofanie pojazdu z ruchu, że OC za nieużywany samochód nie będzie musiało być płacone. Obowiązek ten nadal występuje, chociaż składka jest mocno obniżona. Zniżka musi wynosić co najmniej 95% wartości składki.

Dlaczego ustawodawca uznaje, że wyżej wymienione pojazdy nie stwarzają ryzyka podczas ewentualnego przestawiania czy kradzieży? Trudno powiedzieć. Prawdopodobnie prawo to zostało stworzone, by było przyjaźniejsze dla właścicieli firm posiadających duże floty, które są nieużywane poza sezonem. Jeżeli jednak posiadasz któryś z wymienionych pojazdów, czasowe wycofanie z ruchu będzie korzystną opcją. Musisz jednak pamiętać o tym, że po dokonaniu wycofania trzeba poinformować natychmiast firmę ubezpieczeniową i złożyć wniosek o obniżenie składki ubezpieczeniowej. Czasowe wycofanie pojazdu może obejmować maksymalnie 48 miesięcy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here