Twoje przedsiębiorstwo powinno mieć strategię. Nawet jeżeli jest to mała firma. Wiele badań wskazuje na to, że biznesy prowadzone zgodnie z wcześniej przemyślaną strategią osiągają lepsze rezultaty. Brak planowania może sprawić, że będziesz bezbronny wobec nadchodzących zmian, dasz się łatwo zaskoczyć lub nie poradzisz sobie wobec chwilowych trudności. Jaka strategia jest odpowiednia dla małego przedsiębiorstwa? Na co zwrócić uwagę podczas planowania?
Tworzenie strategii dla małej firmy
Strategia powinna obejmować kierunek rozwoju firmy i zakres działań w konkretnych terminach. Twoim celem jest wykorzystanie szans dostępnych na rynku i zyskanie przewagi nad konkurencją. Powinieneś też zastanowić się nad tym, jakie zmiany aktualnie zachodzą w branży i co można zrobić, by działały na Twoja korzyść. Postaraj się wziąć pod uwagę czynniki zewnętrzne oraz mocne i słabe strony samego biznesu. Bardzo przydatnym narzędziem do szukania odpowiedzi na pytanie o to, jaka strategia dla małej firmy będzie odpowiednia, jest analiza SWOT.
W przypadku dużych firm bierze się pod uwagę również tak ważną kwestię jak odporność przedsiębiorstwa na naśladowanie ze strony nowopowstających firm. Każdy udany biznes natychmiast znajduje naśladowców, którzy chcą powtórzyć sukces korzystając z tego samego „przepisu”. W przypadku firm małych, a zwłaszcza jednoosobowych ta kwestia ma zwykle mniejsze znaczenie, o ile nie zaczynasz oferować innowacyjnego produktu.
Różne perspektywy czasowe
Strategia dla małej firmy powinna obejmować różne perspektywy czasowe. Wielu przedsiębiorców intuicyjnie planuje w trzech zakresach, warto jednak przewidywania i określanie celów usystematyzować.
Najkrótsza jest perspektywa bieżąca, czyli dotycząca aktualnych potrzeb i zadań wykonywanych dziś oraz w najbliższych dniach. W tym ujęciu czasowym skupiasz się na pilnych obowiązkach. Bieżąca perspektywa nabiera szczególnego znaczenia, gdy mała firma ma problemy finansowe i trzeba natychmiast znaleźć sposób na załatanie dziury budżetowej oraz pokrycie nadchodzących płatności. Ta perspektywa pozwala na zorganizowane działanie na co dzień, ale gdy firma funkcjonuje dobrze, warto skupić się w większej mierze na dłuższych okresach.
Perspektywa średnioterminowa to planowanie miesięczne. Jest ona istotna w przypadku małych firm i może istotnie przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstwa. Jaka strategia dla małej firmy będzie odpowiednia? Wybierz konkretne cele na kolejne miesiące. Mogą one dotyczyć liczby klientów, zarobku w danym miesiącu czy ilości wykonanych zleceń. Co miesięczne analizowanie osiągniętych efektów i rozliczanie firmy z działań pozwoli na sprawne rozwijanie przedsiębiorstwa krok po kroku.
Perspektywa długoterminowa to odpowiedź na pytanie o to jaka strategia dla malej firmy będzie dobra w ujęciu rocznym. Dłuższy okres planowania dla małego przedsiębiorstwa z reguły nie ma sensu. Jednak już określenie celu rocznego oraz nadchodzących w kolejnych kwartałach szans i zagrożeń, może pozwolić na znacznie skuteczniejsze zarządzanie. Perspektywa roczna jest też o tyle ważna, że uzasadnia działania, które nie mają natychmiastowego odbicia w zyskach przedsiębiorstwa. Takie inwestycje czasu lub środków mogą się jednak okazać opłacalne w ujęciu rocznym.